Scooter&Bikexpress – Rijtest – Retro 45

Rijtest Scooter&Bikexpress september 2023
Tekst en foto’s Raymon de Kruijff

Ze zijn al een aantal jaar op de Nederlandse markt aanwezig, maar voor ons is het merk Etalian nog betrekkelijk nieuw. In het gamma vinden we vooralsnog 1 model dat zowel in 25km- als 45km-uitvoering te leveren is. We hebben het dan over de Etalian Retro, een model waar we onlangs een week mee op pad mochten… 

We reppen over een enkel model binnen het Etalian-gamma, maar binnenkort wordt hier een nieuw model aan toevoegd. Ook dat model mogen we binnenkort aan een test onderwerpen, maar voor nu is het de Retro die in de schijnwerpers mag staan. We hoeven er niet omheen te draaien dat het model ons ‘bekend’ voorkomt. Meerdere fabrikanten voeren namelijk dit model, maar onderhuids maakt iedere fabrikant gebruik van een eigen accupakket en elektromotor. Een leuk gegeven is in dit geval dat de beschikbare accu’s uit Nederland komen. Je hebt de keus tussen een 60V/20Ah accu of een 60V/31Ah accu. Nemen de we prijslijst erbij, dan leert deze ons dat de basisprijs van de scooter €1.995,- (incl. de onvermijdelijke kosten) bedraagt, maar dit is nog wel zonder accu! Een losse 20Ah accu kost €725,-, de 31Ah €970,-. Een snel rekensommetje leert ons dat je de Etalian Retro ‘rijklaar’ rijdt vanaf €2.595,-. Je kiest vervolgens tussen een 25- of 45km-uitvoering. In ons geval mochten we op pad met een 45km-uitvoering van de Retro, met tweemaal een 31Ah accu onder het zadel waarmee de prijs is opgelopen naar €3.810,-. 

Moderne touch

Over het uiterlijk kunnen we kort zijn: deze is zoals de naam al aangeeft hartstikke retro! Zeker in deze rode kleurstelling is het een opvallende verschijning en wie ik ook tegenkom, steevast krijg ik de opmerking dat ze het zo’n leuke scooter vinden. Dat is positief dus en eerlijk is eerlijk: hij ziet er ook gewoon leuk uit. Het is de retro scooter die we kennen uit de jaren 60, maar dan wel met de interpetatie van nu. Dat hij elektrisch is, dat is al duidelijk, maar ook het plaatwerk is natuurlijk niet meer van staal, maar van kunststof. Het dashboard is ook helemaal anno nu en helemaal digitaal. Het betreft een duidelijk lcd-display, met naast de snelheidweergave, de nodige verkliklampjes, een odo-meter en natuurlijk de balkjes die je op de hoogte houden van de resterende accucapaciteit. Heel veel meer info vinden we niet, maar in de praktijk is het voldoende. Leuk is dat de bedieningsknoppen op het stuur weer wel een retro-sausje hebben, inclusief een fraaie chromen afwerking. Ten slotte: erg modern is de retro koplamp, richtingaanwijzers én het led-achterlicht. 

Wat direct opvalt als je plaatsneemt op de Etalian is de ruime, comfortabele zitpositie. Je zit comfortabel rechtop, maar het is vooral ook de ruimte rond het zadel dat indruk maakt. Langere personen kunnen hierop ook met gemak een fijne zit vinden en dan is er nog plek over op het zadel om iemand achterop mee te nemen! Een ruime scooter dus die ook nog eens prettig rijdt. De 2.000 Watt elektromotor in het achterwiel is namelijk goed bij de les en spurt je snel naar een topsnelheid van nét boven de 50km/u op de teller. Naarmate de accu leger raakt, valt de topsnelheid wel ietsje terug, maar nog altijd minimaal 45km/u. Dat is prettig natuurlijk als je op de rijbaan moet rijden en je daarbij makkelijk kan meekomen met de automobilisten. 

Comfortabel

Rijden op de Retro kan je nog het beste als comfortabel omschrijven. De vering voor strijkt alle oneffenheden gemakkelijk weg, net als het exemplaar op de enkele achterbrug. Het brede stuur geeft je te allen tijde genoeg controle en commando’s aan het stuur worden direct opgevolgd. We zeggen comfortabel, maar ook de stuureigenschappen staan op een hoog niveau, waardoor je een sportief bochtje niet links hoeft te laten liggen. 

Rammeltjes en kraakjes blijven uit, wat weer bijdraagt aan het kwaliteitsgevoel van deze Retro. De fabrikant is voor ons zo vriendelijk geweest om de scooter te leveren met een 2e accu zodat we de actieradius konden meten, dit heeft wel als gevolg dat de bergruimte onder het zadel volledig wordt opgeslokt. Echter, in de ‘heup’ van het rechter achterscherm is er nog voldoende ruimte voor een dik kettingslot. Optioneel zijn er echter ook nog rekjes beschikbaar waarop een topkoffer geplaatst kan worden. Hiernaast zijn er ook diverse windschermen beschikbaar (o.a. van Isotta), een telefoonhouder, maar ook valbeugels. Helemaal standaard is het aanwezige alarm incl. afstandsbediening. Zowel aan de voor- als achterzijde monteert Etalian een prettig werkende schijfrem die goed zijn te doseren en wanneer nodig: over voldoende rempower beschikken. 

Zoals hier eerder geschreven heeft onze demo de beschikking over de optionele 60V/31Ah accu. De fabrikant belooft zelf een range tot 65km, maar in de praktijk haalden wij een alsnog nette 52 kilometer. Op dat moment rijdt de scooter nog wel, maar neemt de snelheid en het vermogen dermate af dat het op dat moment tijd was om de accu weer op te laden, of – wanneer je hier de beschikking over hebt – over te schakelen op accu nummer twee. Laden gaat vervolgens in 4 uur met de standaardlader, met de optionele snellader van 8Ah (meerprijs €150,-) gaat dit zelfs in 2,5 uur. 

Conclusie

Etalian was voor ons op de redactie nog relatief nieuw, maar onze eerste rijtest met deze Retro is ons goed bevallen. Over smaak valt te twisten, maar ben je een liefhebber van retro, dan snappen we dat deze Etalian helemaal je ding KAN zijn. Hij ademt namelijk de jaren 60, maar aan de andere kant is hij wél voorzien van een moderne elektromotor. Die motor maakt deze scooter ook nog eens lekker vlot, zowel vanuit stilstand als tijdens de tussenacceleraties. De scooter is ook nog eens geschikt voor langere rijd(st)ers dankzij de ruime zitpositie. Etalian biedt je de mogelijkheid om de scooter online te bestellen via etalian.nl, maar in Nederland vinden we ook al de nodige Etalian-dealers terug. Hij is er al vanaf €1.995,- excl. de onvermijdelijke kosten, kies je voor een 45-uitvoering dan raden we je aan om de optionele 32Ah accu te overwegen waarmee de range over de 50km-grens heenkomt. 

Etalian Retro 45
Motor   2000 Watt naafmotor
Vermogen 2,7pk (1,9Kw)
Accu 60V/20Ah of 60V/32Ah (optioneel)
Gewicht 104kg (incl. 1 accu)
Oplaadtijd 4 u (snellader 1,5 u)
Actieradius praktijk 52km 
Kleuren divers
Remmen voor   schijfrem
Remmen achter   schijfrem
Banden voor 3,5 – 10” 
Banden achter   3,5 – 10”
Vanafprijs NL/BE €1.995,- (zonder accu, incl. alle onvermijdelijke kosten)
Prijs 20Ah accu €725,-
Prijs 31Ah accu €970,-